19 ژوئیه 2022 - یک مطالعه جدید نشان داد که فلزات سنگین، آفت کش ها و پلاستیک های موجود در خاک می توانند برای سلامت قلب مضر باشند. محققانی که این مطالعه را انجام داده اند، مردم را تشویق کردند که غذاهایی را که در خاک «سالم» کشت می شوند، خریداری کنند و از ماسک صورت برای محافظت از خود در برابر گرد و غبار موجود در هوا در فضای باز استفاده نمایند.

محققان آلمانی گفتند که قرار گرفتن در معرض خاک­های آلوده باعث افزایش استرس اکسیداتیو در رگ های خونی و التهاب می شود؛ و ساعت بدن فرد را مختل می کند، همه اینها می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی شود.

پروفسور Thomas Münzel، نویسنده ی این مقاله از مرکز پزشکی دانشگاه Mainz، گفت: خطر آلودگی خاک نسبت به هوای آلوده برای سلامتی انسان، کمتر قابل مشاهده است. اما شواهد در حال افزایش نشان می دهد که آلاینده های موجود در خاک ممکن است از طریق مکانیسم های مختلفی از جمله التهاب و اختلال در ساعت طبیعی بدن به سلامت قلب و عروق آسیب بزنند.

اعتقاد بر این است که حداقل ۹میلیون مرگ در سال را می توان به آلودگی هوا، آب و خاک نسبت داد. بیش از 60 درصد از بیماری­ها و مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی، را بیماری­های قلبی عروقی و پیامدهای آن از جمله حملات قلبی، بیماری­های قلبی و آریتمی، تشکیل می دهند.

در این مقاله آمده است که اگرچه آلودگی خاک به فلزات سنگین و ارتباط آن با بیماری های قلبی عروقی به ویژه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​مشکل ساز است چرا که جمعیت آنها به طور نامتناسبی در معرض این آلاینده های زیست محیطی قرار دارند، اما به دلیل جهانی شدن فزاینده ی زنجیره تامین مواد غذایی و ورود این فلزات سنگین به میوه ها، سبزیجات و گوشت، این موضوع برای هر کشوری در جهان مشکل ایجاد کرده است.

پروفسور Münzel ادامه داد: مطالعات بیشتری در مورد تأثیر ترکیبی چند آلاینده خاک بر بیماری­های قلبی عروقی مورد نیاز است، زیرا ما به ندرت در معرض تنها یک عامل سمی قرار می گیریم. تحقیقات فوری در مورد اینکه چگونه نانو و میکروپلاستیک­ها ممکن است باعث شروع و تشدید بیماری قلبی عروقی شوند، ضروری است. تا زمانی که اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع آوری کنیم، استفاده از ماسک صورت برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، فیلتر کردن آب برای حذف آلاینده‌ها و خرید مواد غذایی کشت شده در خاک سالم، معقول به نظر می‌رسد.

خطرات گرد و غبار موجود در هوا و مسافتی که می توانند طی کنند، اخیرا برجسته شده است. تحقیقات نشان داده است که ذرات خاک و گرد و غباری که از چین و مغولستان وارد ژاپن می شود، با افزایش خطر حمله قلبی در ژاپن مرتبط است. علاوه بر این، تعداد مراجعات و پذیرش در بخش اورژانسبرای حوادث قلبی عروقی در ژاپن در دوره هایی که سطوح بالاتری از گرد و غبار آسیایی وجود داشت، 21 درصد افزایش یافته بود.

متن کامل این مقاله را می توانید در مجله Cardiovascular Research بخوانید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/jul/evidence-is-mounting-that-soil-pollution-can-lead-to-cardiovascular-disease.html